سماسازان 7 فوریه 2023 0 نظر

مقایسه کاغذ دیواری و رنگ در دکوراسیون

انتخاب پوشش دیوار در خانه ها، سازمان ها، مراکز تجاری، اداری و تمامی فضاها مهم ترین و تاثیرگذارترین روش برای اثرگذاری طراحی داخلی می باشد. دیوارها ببیشترین اثر گذاری را در روشن جلوه دادن فضا، ایجاد حس آرامش بخش یا پر انرژی بودن فضا دارند و همچنین با استفاده از رنگ ها می توان فضا را بزرگتر یا کوچکتر از آنچه که هست نمایش داد. طراحان باانتخاب رنگ یا طرح خاص برای هر کاربری برای پوشش دیوار، می‌تواند تأثیرگذاری دکوراسیون را دوچندان کند.
اما در مورد تاریخچه کاغذ دیواری بد نیست بدانید که پیدایش کاغذ دیوار  به قرن 16 میلادی بر می گردد که به منظور تزئین کمدها و اتاق های کوچک منزل بازرگانان استفاده می شد در قرن 18 این محصول رونق فراوانی در بازارهای تجاری پیدا کرد و در ایران نیز برای نوسازی کاخ گلستان در دوره قاجار، با دستور ناصرالدین شاه این محصول در ایران شناخته شد و استفاده از کاغذ دیواری رواج پیدا کرد.

اکنون با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان و ارائه محصولات جدید در زمینه انواع کاغذ دیواری و رنگ، چالشی در ذهن مالکین و طراحان دکوراسیون داخلی ایجاد شده است که برای پوشش دیوارهای فضای مورد نظر(اتاق خواب، پذیرایی، سایر فضاهای داخلی خانه، فضاهای اداری و یا تجاری خود از کاغذ دیواری استفاده کنند یا رنگ؟
قطعا رنگ‌ها با قدمت طولانیی که در پوشش دیوارها داشتند و در دسترس بودنشان به عنوان یک پوشش زیبا در دکوراسیون داخلی،بسیار مورد استفاده قرار میگیرد،  اما با رواج کاغذ دیوارها و تولیدات آنها در رنگ ها و طرح های مختلف، به طور قطعی نمی توان به این سوال جواب داد که کاغذ دیواری بهتره هست یا رنگ! در هنگام انتخاب بهترین گزینه باید موارد مختلفی از جمله سلیقه افراد، کاربری مکان مورد نظر، طراحی داخلی و… مورد توجه قرار بگیرد. البته مهم ترین موضوع آگاهی از مزایا و معایب استفاده از کاغذ و رنگ خواهد بود.

در این مقاله که در واحد معماری سماسازان گردآوری شده، ضمن بررسی مزایا و معایب رنگ و کاغذ دیواری، به این سوال پاسخ می دهیم که کدامیک بهتر است؟ رنگ یا کاغذ دیواری؟ 

مزایای کاغذ دیواری :

– طول عمر بالا (تا 15 سال)

– مقرون بصرفه (3 برابر رنگ عمر می‌کند.)

– نصب آسان

– بخشیدن عمق و سبک به فضا

– تنوع در طرح، رنگ و جنس

– مقاوم در برابر خراش و ضربه

– سازگاری با محیط ‌زیست و سلامت انسان

 معایب کاغذ دیواری :

– نیاز به زیرسازی

– جداسازی سخت و خسته‌کننده در صورت نیاز

– نیاز به نصاب حرفه‌ای

– قیمت اولیه بالا

مزایای رنگ :

– قیمت پایین

– امکان رنگ‌آمیزی توسط افراد آماتور

– زیرسازی راحت

معایب رنگ :

– تنوع پایین

– عدم مقاومت در برابر ضربه و خراش

– طولانی بودن پروسه رنگ‌آمیزی و ریخت‌وپاش زیاد

– طول عمر پایین

– نیاز به نقاش حرفه‌ای برای زدن رنگ‌های روغنی

– نیاز به زمان طولانی برای خشک شدن رنگ‌های روغنی

– انتشار گاز و ذرات مضر برای انسان

نتیجه گیری

نویسنده : مهندس مسعود مسعودی

پیام بگذارید