سماسازان 13 فوریه 2023 0 نظر

مقایسه انواع متریال نما در ساختمان

در نگاه  اول به هر ساختمان، آنچه که سبب ارزیابی آن ساختمان خواهد شد، نمای آن ساختمان می باشد. در گذشته استفاده  نما در ساختمان جهت حفظ ایمنی  و محافظت ساکنین در برابر عوامل طیبعی خارجی بوده است؛ اما با گذر زمان و توجه به نیاز انسان ها و پیشرفت تکنولوژی از نما برای مشخص شدن هویت یک ساختمان، به عنوان یک ملک مسکونی، تجاری، اداری و… استفاده
 می شود.

نما ساختمان اولین مولفه از هر بناست که ساختمان را به ناظران معرفی می کند و در نتیجه شناخت انواع متریال نما ساختمان جهت تامین زیبایی لازم برای نما و بعلاوه تامین عملکرد لازم حائز اهمیت است.

امروزه گستره محصولات مورد استفاده جهت نماسازی ساختمان ها تنوع زیادی داشته و بعلاوه روز به روز با پیشرفت صنعت ساختمان در حال گسترش است.

در این مطلب قصد داریم  به تعدادی از محبوب ترین متریال های مورد استفاده در نمای ساختمان ها اشاره کنیم :

  • سیستم کرتین وال
  • پانل های کامپوزیت
  • آجر
  • بتن اکسپوز
  • چوب گرمادیده یا ترموود
  • فایبر سمنت برد
  • سنگ

پانل های کامپوزیت

این پانل ها از دو لایه از یک متریال صلب تشکیل شده اند که به دور هسته ای از جنس یک متریال سبک پیچیده شده اند و از این رو ترکیب این سه متریال به عنوان یک کامپوزیت شناخته می شود. پانل های کامپوزیتی فلزی به دلیل گستره وسیعی که در چیدمان در اختیار قرار می دهند یکی از مشهورترین متریال ها برای نما در سازه های پیچیده محسوب می شوند. این متریال در دهه ۶۰ میلادی برای اولین بار در میان متریال های نما ظهور کرد و اکنون به یکی از متریال های متداول برای نما چه در جهت پوشش کل نما و چه استفاده به عنوان سایبان، قرنیز پنجره یا اتصال میان متریال های مختلف نما مانند شیشه و پانل های پیش ساخته، مورد استفاده قرار می گیرد.

نما کامپوزیت

آجر

آجر از قدیمی ترین متریال های مورد استفاده برای نما بوده که اکنون نیز دوباره استفاده از آن متداول شده است. آجر از پخت خاک رس ساخته شده و امروز به ابعاد و رنگ های متنوع در دسترس است. اما با توجه به پیشرفت بسیار زیادی که در صنعت آجر پزی برای تولید آجرنماهای متنوع رخ داده است، امروزه نمای آجری به یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین متریال ها در مقایسه انواع نمای ساختمانی تبدیل شده است.

متریال آجر

سیستم کرتین وال

نمای کرتین وال یا اصطلاحا لامل، نمایی شیشه‌ای است که در صورت نصب شدن صحیح، سنگینی حاصل از وزن شیشه‌ها و بار انرژی‌های حاصل از باد، طوفان و بارندگی‌ها، معمولا متوجه پوسته خارجی نمای ساختمان می‌شود و متوجه خود ساختمان نخواهد بود.

نمای شیشه ای

نمای چوبی (ترموود)

چوب از عوامل محیطی نظیر رطوبت و سرما و گرما اثر می پذیرد و امروزه رویکردهای نوینی جهت استفاده از چوب در نما ارائه شده است که این مشکلات در این راهکارهای نوین حل شده است. یکی از این راهکارها حرارت دهی به چوب می باشد که محصول نهایی را ترموود می نامند و امروزه استفاده از این متریال در نماها بسیار متداول است. نمای ترموود در برابر عوامل محیطی از مقاومت لازم برخوردار است.

متریال چوب

بتن اکسپوز

بتن خود یکی از متداول ترین مصالح در پروسه های ساخت و ساز می باشد و از آن جهت نماسازی نیز استفاده می شود. استفاده از بتن اکسپوز در نما به دو صورت استفاده از پانل های پیش ساخته و یا به صورت اجرا در محل پروژه با قالب بندی صورت می گیرد. با استفاده از قالب بندی های خاص با طرح های ویژه می توان نماهای متفاوتی را با این متریال خلق کرد.

نمای بتنی

سنگ

سنگ از متریال هایی است که استفاده از آن در نما قدمتی طولانی دارد. در انتخاب سنگ می بایست دقت لازم در اتصالات انجام شود و بعلاوه از سنگ های مناسب برای نما، انتخاب متریال صورت گیرد. برخی سنگ ها وزن بسیار زیادی دارند و استفاده از آنها در نما مناسب نمی باشد. بعلاوه سنگ هایی که به واسطه سطح صاف و صیقلی آنها چسبندگی کمتری به نما خواهند داشت باید حتما با اتصالات مناسب نصب شوند تا از افتادن آنها و بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

نمای سنگی

فایبر سمنت برد

استفاده از این متریال بیشتر در جهت طراحی نماهای یکنواخت و مدولار می باشد. فایبر سمنت ها از ترکیب سیمان، سلولز و سایر مواد معدنی ساخته شده و می توانند پوشش سبک و مقاومی در برابر باران برای نما باشند. در عین حال تنوع بافت و نقش های مختلف در این متریال و همینطور گستره طیف رنگی ارائه شده از این متریال آن را به گزینه ای جذاب برای پوشش نما تبدیل کرده است.

فایبر سمنت
جدول ارزیابی

نویسنده : مهندس سید مسعود مسعودی

پیام بگذارید