سماسازان 14 فوریه 2023 0 نظر

معرفی تجهیزات خانه های هوشمند

معرفی تجهیزات خانه های هوشمند

خانه هوشمند یا  smart homeرویای محقق شده قرن 21 استیک فناوری نوظهور و پیشرفته که آرامش، امنیت و سرگرمی را به خانه ارمغان می آورد. خانه هوشمند به سیستم عامل هایی اطلاق می شود که بدون دخالت صاحب خانه عملی را در محیط خانه انجام می دهد. با نصب این سیستم ها در محیط خانه و نصب اپلیکیشن هماهنگ با آن ها بر روی موبایل می توان با اتصال به اینترنت از هر جای دنیا به آن ها دسترسی و کنترل داشت.

در سال های اخیر ساخت خانه های هوشمند مخصوص سالمندان و معلولان برای راحتی و کارایی بیشتر این قشر مورد توجه بوده است. به کمک تجهیزات هوشمند سازی می توان ساختمان های هوشمند زیادی مانند هتل، مدرسه، بیمارستان و … بنا کرد.

با توجه به اینکه هر روز ویژگی‌های نوین و ممتازی به این گونه خانه ها اضافه می‌شود، نمی توان نقطه عطفی را برای این فناوری تایین کرد.

مزایای خانه های هوشمند:

  • انعطاف پذیری
  • راحتی و آسایش بیشتر
  • بهینه سازی در مصرف انرژی و پول
  • بهبود کیفیت و سرگرمی های زندگی
  • انجام سریع تر کارها و صرفه جویی در زمان
  • کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات خانه
  • افزایش ایمنی در برابر حوادث و سرقت
  • کنترل و نظارت بر خانه از راه دور
  • قابلیت ایجاد سناریو برای کنترل خودکار تجهیزات هوشمند
  • استفاده­ راحت از امکانات هوشمند برای کودکان، سالمندان، بیماران و حیوانات خانگی

قابلیت ارتقا و به­ روز رسانی نرم افزاری و سخت افزاری تجهیزات

خانه هوشمند

مهمترین فناوری های خانه هوشمند:

دستیار صوتی و پخش موسیقی دلخواه به کمک موبایل/ Smart Home Assistant /Smart Speaker
کنترل هوشمند پرده و کرکره

کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش   

کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی و طیف رنگی نور مخفی /Smart Light bulbs  / Smart Lighting   

قفـــل در و سیستم ایمنی هوشمند / Smart Door lock
زنـــگ در هوشمند / Smart Doorbell
دوشـــاخه هوشمند Smart Plug / Outlet /

کنترل درب پارکینگ و درب ورودی آپارتمان با موبایل

کنترل هوشمند شیر اصلی آب و گاز

سیستم اعلام و اطفاء حریق

سیستم تهویه هوای هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند

تجهیزات استخر و پارکینگ هوشمند

اپلیکیشن خانه هوشمند

بهترین بخش خانه های هوشمند کنترل تجهیزات با گوشی موبایل است.  برای رسیدن به این منظور باید از اپلیکیشن های مرتبط با سیستم استفاده کرد که اصولا نصب و کار با آن ها بسیار آسان است. همچنین تعریف و اجرای سناریو از دیگر قابلیت های نرم افزار کاربری تلفن همراه خانه هوشمند است. منظور از سناریو، عملیات کنترلی است که به صورت همزمان بر روی چند دستگاه انجام می شود. به عنوان مثال تعریف سناریو خروج است، که به محض خارج شدن صاحبخانه چراغ ها خاموش می شوند.

طراحی ظاهری تجهیزات

تجهیزات خانه های هوشمند تنوع بالایی در بازار دارند. با این حال هیچ یک از بخش های تجهیزات به اندازه کلید های لمسی در معرض دید نیستند. بنابراین برای حفظ زیبایی و هارمونی دکوراسیون خانه، می توان از جنس های مختلف کلید لمسی  مثل پلاستیک، کریستال، چوب و … استفاده کرد. لازم به ذکر است که برخی از تولید کنندگان سیستم های هوشمند اقدام به تولید تجهیزات هوشمند خانه به صورت سفارشی می کنند.

معرفی چند نمونه از خانه‌های هوشمند در جهان

خانه کپسولی: خانه‌های کپسولی مناسب برای زندگی یک تا دو نفر به مدت یکسال است . از مزایای این نوع خانه ها قابل حمل بودن آن است. علاوه بر اینکه همه ویژگی‌های یک خانه هوشمند را داراست، قابلیت کنترل از راه دور را هم دارد.

خانه کپسولی
خانه کپسولی

خانه‌ استوانه‌ای : طراحی این خانه در سال ۲۰۱۳ توسط یک معمار قزاق صورت گرفت و طرفداران خاص خود را هم پیدا کرد. با این حال ساخت این خانه‌ها رواج پیدا نکرد و همچنان در مرحله تکمیل و نهایی سازی است.

خانه ویلایی

خانه بیل گیس: هنگامی که مهمانان وارد خانه بیل گیتس در واشنگتن می‌شوند به آنها کد امنیتی داده می‌شود تا به‌ راحتی از وسایل خانه استفاده کنند. با اتصال میکروچیپی به سینه اهالی خانه، دما و روشنایی توسط حسگرها کنترل می‌شود. همچنین در عمارت هوشمند بیل گیس مانیتورهای بزرگی قرار دارد که با لمس دکمه‌های روی آن، تابلوهای نقاشی نمایش داده می شود. درخت خانه بیل گیس به سیستم هوشمند متصل است و با کاهش رطوبت درخت، به طور خودکار سیستم آبیاری فعال می‌شود.

نویسنده: مهدیه کاظمی زاده

پیام بگذارید